BNR start zijn dagelijkse nieuwspodcast Newsroom op 8 januari zonder sponsor. Het vinden van een geschikte partner verliep het afgelopen halfjaar nog niet soepel, vertelt Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. Newsroom wordt in plaats daarvan betaald met geld dat BNR vorig jaar verdiende met commerciële podcasts.
Op 21 december maakte Fröhlich bekend dat BNR samen met het Financieele Dagblad (beide FD Mediagroep) start met de dagelijkse nieuwspodcast. Daarmee treden BNR en het FD in de voetsporen van NU.nl. De nieuwssite startte in oktober 2017 als eerste Nederlandse medium met een dagelijkse nieuwspodcast. (Full disclosure: ik werk sinds deze week als freelance redacteur bij NU.nl.)
“Toen dacht ik heel even shit”, geeft Fröhlich toe aan de telefoon. “Ik had onze podcast in september willen hebben. Ik moet wel zeggen, toen ik 'm hoorde dacht ik: dit past precies bij NU.nl. Het is echt een soort vooruitblik op de dag, vrij sec gebracht. Wij willen echt meer verdieping erin brengen.”
Middagpodcast
BNR en het FD brengen Newsroom in tegenstelling tot NU.nl niet in de ochtend uit, maar rond het middaguur. Daardoor heeft de redactie van de podcast een beter idee wat er die dag gaat spelen, zegt Fröhlich. Bovendien verschijnt in de ochtend ook de fysieke krant en zendt BNR zijn eigen ochtendshow uit, beargumenteert hij.
De redactie van Newsroom selecteert in de ochtend drie verhalen die in de kranten staan of op de radio waren. Vervolgens zoeken zij daar een redacteur, verslaggever of specialist van het FD of BNR bij die zich met dat onderwerp bezighoudt. Host Roos Abelman praat de luisteraar in Newsroom samen met die kenners in ongeveer twintig minuten bij over het nieuws van de dag. “Ze loopt eigenlijk fysiek over de redactievloer en spreekt de specialisten aan”, zegt Fröhlich.
“In principe pakken we de drie grootste verhalen van de dag”, zegt de hoofdredacteur van BNR. “Deze onderwerpen passen al bij de focus van BNR en het FD, zoals financieel-economisch nieuws, buitenlandse politiek, mobiliteit en innovatie. Maar je kunt je best voorstellen dat als er - ik hoop het niet- ergens een enorme terreuraanslag in Nederland is, we daarover gaan praten. Dat is het nieuws van de dag. Het is niet zo dat we dat laten liggen omdat dat niet in de domeinen van het FD past. Maar ja, de aangespoelde potvis op Texel komt er niet in.”
Mainstream
Is het medium podcast al mainstream genoeg voor het publiek van BNR en het FD? Nog niet, denkt Fröhlich. “Maar het gaat nu wel hard. Ik hoef minder uit te leggen wat het is en bedrijven melden zichzelf bij ons voor samenwerkingen. Dus ik merk wel dat het fenomeen podcasting aan terrein wint.”
Zeker wat betreft zijn doelgroep is hij optimistisch. “Podcastluisteraars zijn over het algemeen hoger opgeleid dan gemiddeld en hebben een hoger inkomen dan gemiddeld. Dat klopt een-op-een met de doelgroep van BNR. Dus wat dat betreft zou onze doelgroep sneller richting de podcast gaan dan de gemiddelde luisteraar.”
Hoeveel luisteraars BNR en het FD verwachten voor Newsroom, is afwachten. Fröhlich zegt eerst de tijd te willen nemen om een publiek op te bouwen. “Het is niet zo dat ik daar niets over wil zeggen. Intern hebben we er ook geen targets op gezet. We gaan dit gewoon doen, we gaan ervan leren – want het zal absoluut niet gelijk goed zijn – en dan zien we wel waar we uitkomen.”
Newsroom is vanaf 8 januari te beluisteren via onder meer de apps en websites van BNR en het FD, iTunes en Spotify.